• Ostukorvis pole tooteid

Oktoober on rinnavähi teadlikkuse tõstmise kuu. Sellega seoses tahame meiegi oma panuse anda ja sellest kirjutada. Õnneks on iseseisva kontrolli protseduur küllalt lihtne ja igaühel on võimalik seda teha kodus peegli ees. Kuigi parim viis rinnavähi avastamiseks on mammograafia, võib see tihti olla kallis või kättesaamatu. Üheks heaks võimaluseks Eestis on rinnavähi sõeluuringud 50- kuni 69-aastastele naistele (1). Iseseisev läbivaatus ei asenda mammograafiat, kuid aitab märgata rindades esinevaid muutusi kiirelt, olles kõigile kättesaadav moodus rindade kontrolliks (2).

Soovitatav on alustada rindade iseseisvat kontrolli juba 20-aastaselt. Protseduuri tuleks korrata iga kuu mõni päev peale menstruatsiooni, et vältida sellega seotud rindade paisumist ja hellust. Hea on valida kindel kalendripäev, et kindlustada kontrolli regulaarsus. Iseseisvaks kontrolliks on vaja ainult veidi privaatsust ja peeglit ning protseduur ise koosneb kõigest viiest sammust:

https://i1.wp.com/www.medikeep.ee/wp-content/uploads/2018/10/peegel.gif?resize=768%2C768

Aseta käed puusadele ja vaata peeglist oma rindu. Pane tähele muutusi rindade suuruses, värvuses või kujus.


Tõsta käed üles pea kohale ja jälgi uuesti samu tunnuseid.


Kontrolli, kas nibust tuleb mingisugust eritist (va rinnapiim).

Järgnevaks sammuks tuleb minna selili ja alustada parema rinna kompamist vasaku käega ja hiljem vastupidi. Esmalt proovi puudutada rinda ringjate liigutustega, kasutades selleks kolme kokkusurutud sõrme.

Ära unusta rinda ümbritsevaid piirkondi nagu kõhu ülaosa, kaenlaalused, rindade vahe ja isegi rangluu piirkond. Järgnevalt liigu sõrmedega vertikaalsete ridade kaupa, et katta kogu uuritav ala. Pane tähele ka kompamisel avaldatavat survet erinevatele kudedele.

https://i2.wp.com/www.medikeep.ee/wp-content/uploads/2018/10/pikali.gif?resize=768%2C768

Rindade alumise osa puudutamisel kasuta nõrgemat survet ja rindade tagumise osa puhul tugevamat survet nii, et tunneksid rinnakorvi.

https://i2.wp.com/www.medikeep.ee/wp-content/uploads/2018/10/pysti.gif?resize=768%2C768

Korda sama seistes või istudes. Võid seda teha ka dušši all, kuna märg nahk on libedam ja muudab kompamise lihtsamaks (3).

Regulaarne rindade iseseisev kontrollimine aitab sul tunnetada normaalset rindade seisu ja märgata muutusi rindades. Pea meeles, et iga muutus ei ole kahjulik, vaid märk sellest, et peaksid pidama nõu oma arstiga. Vähi põhjustatud muhk või „tükk“ rinnas on enamasti kõva, valutu ja liikumatu (3). Lisaks iseseisvale kontrollile konsulteeri oma arstiga, et teada, kui tihti vajad mammograafiat.

Tasub meeles pidada, et elustiili muutused nagu tervislik toitumine ja mürkide vältimine võivad vähendada rinnavähi riski. Uuringud on näidanud, et Vahemere dieedi jälgimine võib aidata hoiduda rinnavähist. Vahemere dieet sisaldab palju tervislikke rasvasid, mis on pähklites, seemnetes ja kalas. Oliiviõli võtmine lisandina alandab rinnavähi riski veel enam (4).

Aidata võib ka lihtsalt kaalu kontrolli all hoidmine, sest liigsete kilode tõttu toodetakse rohkem neid hormoone, mis stimuleerivad vähirakkude kasvu. Maailma Vähi Uuringute Fond (The World Cancer Research Fund) ennustab, et umbes 20% kõigist USA vähi juhtumitest on seotud keha rasvasisalduse, füüsilise inaktiivsuse ja alkoholi tarbimisega (5). Samuti võib hormoonravi olla seotud rinnavähi kõrgendatud riskiga, seega küsi kindlasti oma arstilt võimalike alternatiivide kohta (6).

Suitsetamine, üleliigne alkohol, kiirgus ja mürgid on tegurid, mis suurendavad riski igat tüüpi vähi tekkeks, sealhulgas rinnavähi. Seega tuleb pöörata tähelepanu tervislikule eluviisile ja olla teadlik oma rindades toimuvatest muutustest, et tuvastada võimalik rinnavähk nii vara kui võimalik.
Kasutatud kirjandus

1. Rinnavähi sõeluuringud. PERH (2013). Available at: https://www.regionaalhaigla.ee/et/rinnavahi-soeluuringud. (Accessed: 13th October 2018)
2. Singh, M. M., Devi, R., Walia, I. & Kumar, R. Breast self examination for early detection of breast cancer. Indian J Med Sci 53, 120–126 (1999).
3. Breast Self-Exam: How to Check for Lumps and Other Breast Changes. Breastcancer.org Available at: https://www.breastcancer.org/symptoms/testing/types/self_exam. (Accessed: 23rd August 2018)
4. Toledo, E. et al. Mediterranean Diet and Invasive Breast Cancer Risk Among Women at High Cardiovascular Risk in the PREDIMED Trial: A Randomized Clinical Trial. JAMA Intern Med 175, 1752–1760 (2015).
5. Diet and Physical Activity: What’s the Cancer Connection? Available at: https://www.cancer.org/cancer/cancer-causes/diet-physical-activity/diet-and-physical-activity.html. (Accessed: 22nd August 2018)
6. Schairer, C. et al. Menopausal estrogen and estrogen-progestin replacement therapy and breast cancer risk. JAMA 283, 485–491 (2000).

august 8, 2018

RELATED POSTS

Soovin olla personaalmeditsiini teemadega kursis:

klienditugi

+372 56 955 121 : Tööpäeviti 10:00-17:00 : Facebook ja sõnumid: Facebook/medikeep.ee